Театральна реальність: комерційний успіх та прогнози на майбутнє
У 2015 році квитки на театральні прем'єри в відомі київські театри купити було непросто. Аншлаги були і в інших містах: Львові, Одесі, Харкові. Театральним відкриттям року став Івано-Франківськ. Багато великих музеї також змогли відзвітувати про зростання відвідуваності. Одна з причин сплеску інтересу - відсутність гастрольних концертів і вистав, про що свідчать новини культури та афіши міст. Крім того, квитки в театр ще залишилися по кишені небагатій публіці.
Ціна на квитки на рівні 50-100 грн - соціальна, а не економічно обгрунтована. Вона тримається завдяки дотації держави установ культури, що належать державі, а за статистикою Держстату таких - більше 90%.
І тим не менше в 2015 році театри можуть похвалитися пристойною як для кризи відвідуваністю, що свідчить про великі перспективи цієї сфери. Всі національні театри - в Києві, Львові та Одесі - збільшили обсяг доходів на 1,5-5,5 млн грн.
"Найважливіший фактор, що впливає на особливості роботи культурної інституції, - навіть не політика чи економіка, а фактор особистості, - вважає театральний критик Олег Вергеліс. -. Приклад якісного перезавантаження тільки двох київських театрів (на чолі з новими керівниками) говорить сам за себе Це «Молодий театр» і «Золоті ворота».
З'явилися успішні театральні постановки, про які пишуть в ЗМІ і соцмережах. Це спектаклі, що задають театральні тренди (такі як"Сталкери", "Зачарований", "Співай, Лола, співай!", "Однорукий"). Крім того, глядачі йдуть в відому Національну оперу, зробивши ставки на імена запрошених українських солістів.
Але головною причиною припливу глядачів в театри став психологічний фактор. "Люди прагнуть" втекти "від поганих теленовин і телесеріалів в надії знайти щось" гарне "в іншому, театральному, вимірі, занурившись в інше життя, в інші почуття.".
Найближчим часом не варто чекати театральних гастролей брендових іноземних театрів. Для концертних організацій привезти в Україну театральну трупу в 50-100 чоловік з вагоном декорацій - сьогодні справа невигідна. І в докризові роки через те, що витратна частина була великою, а місткість площадок, навпаки, маленькою (наприклад, в театрі ім. Франка всього 800 місць), квитки на МХАТ, "Сучасник", "Ленком" доходив до 5 тис. грн. Зараз їх вигідно було б продавати як мінімум в два рази дорожче. Крім економічних, приїзд, наприклад, російських театрів неможливий через політичні причини.
Багато російських акторів і режисерів підписали петиції на підтримку анексії Криму, їх імена - в чорних списках Мінкульту України та СБУ. Тому недорогі антрепризи з російськими "зірками" організатори також побояться везти.
"А до гастролей Польщі, Угорщини, Чехії, у нас ще не готові", - коментує ситуацію Юрій Гулевич. Треба враховувати, що український глядач багато років був орієнтований на російських акторів, яких бачив у кіно і серіалах.
Що стосується приватних театрів, то в 2016 році варто очікувати розвитку арт-проектів та спільної продукції. До економних форм підштовхує ситуація.
Важливим моментом буде проведення на державному рівні реформ з метою залучення спонсорських коштів, в тому числі прийняття закону про меценатство. Прогнозів, коли буде прийнятий такий закон, немає, але цього кроку давно чекають від законодавців всі учасники культурної сфери.
Але основною тенденцією в 2016 році повинен стати пошук не «риби», а «вудки". "Культура не завжди повинна бути на 100% -ній дотації, а сьогоднішній її стан такий, що ці дотації - лише латання дірок", - впевнена відомий арт-продюсер, галеристка, а з недавнього часу депутат київської міськради Людмила Березницька.
Потрібні нові інструменти. Мова йде не про технічні засоби, а про нові форми існування сфер культури і мистецтва, які поєднувалися б з туризмом.
У Києві на 2016 рік Готується Art-weekend та ведуться перемовини з іноземними інституціями про співпрацю.
І по ініціативі музеїв самостійного пошуку кошти вже є. Так, Національному музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків вдалося за допомогою краудфандінга знайти інвестиції для проекту "Народна реставрація" - порятунку цінних творів з колекції музею, які зараз через критичний стан знаходяться в запасниках.