Переяслав-Хмельницький колаж
місто Переяслав та Переяслав-Хмельницький район
Останні новини
Свято мікрорайону Трубайлівка
16.09.2019


День міста Переяслав - 21 вересня
14.09.2019

План заходів до дня міста Переяслав-Хмельницький


Авторські тури в Португалію - подорож на край світу
14.09.2019


Зміни грошового обігу 2019 в Україні
12.09.2019

Банкнота в 1000 гривень та відмова від копійок. Коли і навіщо?


Засідання оргкомітету з питань відзначення Дня міста
04.09.2019


Головна » Новини » Отримувачів житлової субсидії стало вдвічи менше

Отримувачів житлової субсидії стало вдвічи менше

Пакет суттєвих змін до порядку призначення та нарахування житлових субсидій населенню був запроваджений урядовою постановою 848 ще з 1 травня 2018 року. Проте влітку на них не акцентували уваги, адже більшість сімей отримує субсидію на опалювальний період. З його початком у людей виникають певні запитання. Відповідали на них Надія Ясинчук, начальник управління соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької РДА, та Ірина Голік, начальник відділу призначення субсидій.

— Як позначилися нововведення на процедурі призначення субсидії?

Н.Я.: Після прийняття згаданої постанови до неї ще вносилися доповнення та уточнення, видані методичні рекомендації щодо її виконання. Проте і вони не охоплюють усіх нюансів, які виникають. Тож у разі непорозумінь у якійсь конкретній ситуації людині варто звернутися до фахівців нашого управління, які нададуть вичерпну інформацію щодо її справи.

Щодо загальних положень, то спрощений порядок отримання субсидії громадянами збережений – потрібно лише подати заяву та декларацію, або в особливих ситуаціях звернутися з клопотанням до спеціальної комісії.

Право на субсидію мають сімї, у яких плата за житлово-комунальні послуги перевищує розмір визначеного відсотку обов’язкового платежу. Для кожної сімї він розраховується індивідуально за встановленою формулою і залежить від доходів (зарплата, пенсія, стипендія,  інша соціальна допомога тощо).

В уряді наголошують, що нові правила мають обмежити доступ заможним до цієї підтримки і натомість надати субсидію тим, хто її насправді потребує – встановити принцип соціальної справедливості.

Чи спрацювало таке «сито справедливості» і скільки сімей отримали субсидію в цьому сезоні та в якому розмірі?

Н.Я.: Судячи з результатів, спрацювало. Якщо в минулому опалювальному сезоні субсидію отримували понад 8 тисяч сімей на Переяславщині, то нині ця цифра скоротилася удвічі. Зокрема, з 16 жовтня автоматично було перераховано субсидію 3898 сім’ям, які живуть у районі. Також 323 сімї отримали субсидію (надається раз на рік) на тверде паливо та скраплений газ. Розмір такої допомоги склав у середньому 3029 грн. Таким чином із урахуванням тих, хто отримував субсидію і влітку, у жовтні її користувачами були 4175 сімей.

Ми поки що розрахували (з допомогою спеціальної програми) і розіслали повідомлення населенню про призначення та розмір субсидії тільки на півмісяця жовтня, і це суми менші. Декому, можливо, на цей період і не вийшла субсидія, але буде на листопад-квітень. Тож об’єктивно про її призначення скажемо після нарахування на основні місяці.

— Які новації на вашу думку сприяли встановленню соціальної справедливість?

Н.Я.: Це обмеження щодо площі житла. Якщо його опалювальна частина перевищує 120 кв. метрів для квартири та 200 кв. метрів для індивідуального будинку, то права на субсидію такі сімї не мають, незалежно від їхнього складу та фінансового стану. (До речі, за словами міністра соцполітики Андрія Реви, в минулому опалювальному сезоні субсидію отримували 23,4 тис. сімей, які проживали у будинках площею понад 200 кв. м. і 28,5 тисяч сімей, які мешкали відповідно у великих квартирах. Загалом це кожен 5-6 отримувач, які відтепер втратять цю допомогу авт).

Проте для жителів нашого району це не дуже визначальний чинник.  Значно дієвішим став механізм, який виключає можливі махінації з боку заявників, – це врахування доходів усіх членів сімї. Тобто, якщо чоловік і жінка в офіційному шлюбі, то при зверненні за субсидією вказуються всі персональні дані обох, незалежно від місця реєстрації кожного.

Наприклад, у будинку зареєстровані батько, його одружена дочка і неповнолітня дитина. При розрахунку субсидії на таке домогосподарство беруться доходи як батька, так і матері, дочки і її законного чоловіка, а на дитину розраховується частка сукупного доходу її батьків. При цьому кількість мешканців цього домогосподарства береться фактична – троє осіб. При такій формулі субсидія на загальних підставах просто не виходить.

Є випадки, коли подружжя офіційно не розведене, хтось зареєстрований у домогосподарстві, а фактично не живе, мешкаючи тривалий час, наприклад, у Росії чи деінде. Тоді інший може звернутися до суду і виписати його за скороченим провадженням.

Також населенню треба знати, що субсидія не призначається на домогосподарство, яке має понад двомісячну заборгованість за комунпослуги розміром понад 20 неоподатковуваних мінімуми, тобто 340 грн. Перед зверненням за субсидією необхідно погасити борги.

— Які доходи впливають на призначення субсидії?

І.Г.: При визначенні права на субсидію та розрахунку її розміру враховуються всі офіційні доходи. Інформація щодо цього нам надходить з податкової служби в електронному вигляді. Також враховуються тепер нараховані, а не отримані зарплати. (В минулому сезоні до розрахунку бралися доходи без урахування ПДФОавт.). Про інші доходи та місце їх походження заявники вказують в декларації окремо.

Змінився період зачислення доходів. Якщо субсидія начисляється з 1 жовтня, то враховуються доходи за І-ІІ квартали (із січня по червень) поточного року, а якщо звертаються із заявою вже в листопаді чи й грудні, то субсидія призначається з місяця звернення, а не з початку опалювального сезону, а доходи беруться за ІІ-ІІІ квартали (квітень-вересень).

Про джерела всіх своїх надходжень, а також разові витрати понад 50 тис. грн. (окрім медичних), наявність авта не старішого п’яти років з дати випуску, нерухомості людина має зазначити у декларації, яку заповнює разом із заявою.

— Чи перевіряєте ви повноту та достовірність таких даних?

І.Г.: Ми користуємося офіційними даними відповідних служб, які надають  інформацію про доходи, комунальні витрати, склад сімї. Достовірність цього перевіряється спеціальною системою верифікації, яка працює при Міністерстві соціальної політики. Вона вибірково здійснює незалежну автоматичну перевірку даних, поданих заявником на субсидію чи іншу соціальну допомогу. Верифікація може проводитися навіть після закінчення дії допомоги і в наступний період упродовж трьох років. У разі виявлення порушень отримувач допомоги має повернути її державі добровільно, або вона стягуватиметься в судовому порядку.

Управління соцзахисту отримали доступ до єдиного державного реєстру нерухомого майна, можемо перевірити щодо наявності авто, а також чи не перебуває наразі конкретна особа закордоном.

Н.Я.: До речі, відтепер, дохід так званих заробітчан можна враховувати офіційно до складу їхньої сімї. Якщо громадяни закордоном працюють і  сплачують ЄСВ, що підтверджується документально, тоді в Україні домогоподарство, де зареєстрована така особа, може отримати субсидію на загальних умовах. Проте у нас таких справ ще не було.

— Чи багато захоче добровільно легалізувати всі доходи і майно?

І.Г.: В інакшому разі вони не звертаються за субсидією, якщо мають достатньо заплатити за комунпослуги. Оновлений порядок стимулює людей офіційно декларувати свої доходи, а не приховувати їх. Якщо хтось показує, що не має доходу як безробітний, або працює на півставки мінімальної зарплати, то в такому разі автоматично нараховується дохід в три прожиткових мінімуми, тобто це 1777х3=5331 грн. Інакше не може бути, бо людина за щось же живе. При цьому безробітні мають сплатити до Пенсійного фонду єдиний соціальний внесок за три місяці у розмірі не менше мінімального, і тільки після цього їм можуть призначити субсидію.

Н.Я.: Тож насамперед тим, хто раніше фігурував як безробітний, зараз навіть вигідно довести і фактичне проживання, і наявність місця роботи. Бо може бути так, що людина працює нелегально і реально має заробіток менший, ніж той, що нарахують їй автоматично. Нові правила стимулюють населення також  упорядкувати свої майнові інтереси, тобто місце реєстрації і фактичного проживання.

А якщо людина не працює з поважних причин? Також як бути тим, де питання з реєстрацією не вирішується через сімейні особливості?

Н.Я.: Такі унікальні ситуації розглядає комісія з призначення субсидій.  Останні зміни розширили їхні повноваження. Наша комісія при РДА засідає щовівторка. І досі не було жодної справи, по якій би комісія відмовила в призначенні субсидії.

На розгляд комісії якраз і виносяться справи безробітних, хто проживає у сільській місцевості. Їм тепер не обов’язково ставати на облік в ЦЗ. Комісія може призначити субсидію сім’ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах і має у складі непрацюючих осіб працездатного віку. Зокрема, це тяжкохворі, алко- чи наркозалежні, що підтверджено медичною довідкою. Це може бути особа, яка доглядає старих немічних чи тяжкохворих родичів, чи студент, який не отримує стипендії, тощо. В такому разі комісія дозволяє для розрахунку субсидії взяти на непрацюючого не три, а один прожитковий мінімум.

Комісія розглядає і справи сімей, у складі яких є зареєстровані особи, які фактично там не проживають чи навпаки. Це треба підтвердити довідкою з іншого місця проживання чи роботи, навчання школярів, або довідкою сільської ради, на території якої знаходиться домогосподарство. Комісія також розглядає справи щодо призначення субсидії на  понаднормову площу (не більше 30% від норми) певним категоріям громадян.

У будь-якому разі, якщо сімя має потребу в субсидії – неодмінно хай подає документи.



1