Переяслав-Хмельницький колаж
місто Переяслав та Переяслав-Хмельницький район
Головна » Історія » Земська управа Переяслава у 1914 році купила два автомобілі для власних потреб

Земська управа Переяслава у 1914 році купила два автомобілі для власних потреб

«Непір» 1913 року випуску

10 серпня 1914 року (у цей період тривала Перша світова війна) на засіданні переяславських надзвичайних земських зборів було заслухано доповідь про автомобільне сполучення. В ньому зокрема повідомлялось (оригінал – російською мовою): «Земською Управою було придбано для поїздок земських службовців один великий автомобіль англійської фабрики «Непір» і другий маленький, та набагато дешевший, – американської фабрики «Форд». Другий автомобіль придбаний головним чином, як підсобний».

На цьому засіданні земських зборів було зазначено, що особи, які мали право безкоштовного проїзду на земських конях, автоматично отримали право безкоштовного проїзду і на автомобілях, а також: «Управа просить Збори дозволити користуватися земськими автомобілями за плату особам, які платили за користування земськими кіньми. До таких осіб мають бути віднесені чини поліції і судові слідчі, за поїздку яких уряд сплачував земству».

До придбання автомобілів земська управа укладала угоду з підприємцем, який возив земських службовців за плату – 15 копійок з версти; таку ж плату, на думку управи, мали б встановити і за поїздки вищезгаданих осіб:

«Тож з причин викладеного, Управа просить Збори установити на перший час, до детальнішого з’ясування на практиці, деяких правил користування автомобілями посадовими особами, які мають право їздити за платню:

  1. Особи, які бажають користуватись автомобілем, повинні кожного разу просити згоду Управи та повідомляти про це за 1-2 дні до поїздки.
  2. При користуванні автомобілем однією особою вона має платити по 15 копійок з версти. При поїздці двох і більше осіб кожна має заплатити по 8 копійок з версти.
  3. Автомобілі при поїздках не можуть бути затримані понад час, дозволений Земською Управою.
  4. При комбінованих поїздках всі пасажири повинні заїжджати в ті місця, в які потрібно заїхати одному з них. Ці поїздки виконуються відповідно до затвердженого Управою маршруту».

За кілька років до придбання автомобілів для перевезення жителів по маршруту Переяслав-пристань земство закупило три екіпажі-омнібуси на кінській тязі пасажиромісткістю на 14 осіб.

Англійський «Непір» спочатку був французьким «Панар-Левассором»

Аби визначити, які ж автомобілі придбало земство, знаючи назву, вирішив зазирнути до інтернету. І ось що там знайшов.

«Непір» 1914 року випуску

Англійці в кінці 19-го століття, відчуваючи тотальне відставання від французів в автомобілебудуванні, почали масово скуповували французькі автомобілі, щоб почати своє виробництво, рівняючись відразу на кращі зразки світового автопрому. Для прикладу, Ролс купив у Франції і «Пежо», і «Панар-Левассор», і тільки потім створив свій «Ролс-Ройс». Англійська фабрика Даймлер практично випускала копії того ж «Панар-Левассора».

Ще два англійські підприємці Едж та Непір за 30000 золотих франків також купили у французів «Панар-Левассор». Проте вони вирішили не робити копію «француза», а повністю переобладнали та модернізували його. Встановили шини «Данлоп» замість суцільних панарівських, замінили рульову рукоятку «коров’ячий хвіст» на повноцінне кермо, встановили на авто власний непіровський 9-кінський двигун. І у 1900 році з’явилось перше англійське авто під назвою «Непір». Ну а через чотири роки, у 1904 році, із воріт фабрики виїхав вже цілком респектабельний автомобіль. Як свідчать інтернет-публікації, автомобільна фабрика, яка випускала «Непір», змінювала дизайн авто майже щороку. Оскільки виробництво було ручне, то фабрика випускала невелику кількість автівок.

У 1913 році ця англійська компанія почала випускати авто з двигуном у 35 кінських сил, у якого було шість циліндрів. А у 1914 році з’явилась нова модель – лімузин «Непір 30/35». Скільки на це авто витратило переяславське земство, невідомо. Важко встановити також, як і яке саме англійське авто їздило переяславськими дорогами. Є три варіанти: автомобіль, який випускали в 1911 році, автомобіль 1913 року випуску та автомобіль, який почали випускати в 1914 році.

А от американці завдяки тому, що Генрі Форд на своєму заводі встановив конвеєрну збірку, модифікація не мінялась 19 років поспіль. Так малолітражну модель Т почали випускати з 1 жовтня 1908 року, а останній автомобіль зійшов із конвеєра 26 травня 1927 року. Він мав чотирициліндровий двигун потужністю 20 кінських сил, розвивав максимальну швидкість близько 72 км/год., при вазі 600 кг на літрі бензину міг проїхати близько 9 кілометрів. Коштував цей автомобіль близько 800 доларів (за тодішнім курсом 1 долар США коштував 1 рубль 93 копійки) – 1544 рублів без доставки із Америки.

«Форд» модель Т 1908-1927

Перша переяславка, яка постраждала в ДТП за участю земського автомобіля, померла в лікарні

З цих же архівів дізнаємося, що в жовтні 1914 року земський автомобіль здійснив наїзд на жительку міста Єлизавету Семенівну Носачову, яка від отриманих ран померла в лікарні. Родичі загиблих просили у земства виділити кошти – 15 рублів на місяць – на утримання двох неповнолітніх дітей Єлизавети Носачової – Петра та Григорія, а також повнолітньої незаміжньої доньки Дарини Носачової.

Рішення земських зборів: «Відкласти розгляд клопотання з огляду на його передчасність». Причина відмови не пояснюється.


Автор: Володимир Набок («Вісник Переяславщини»)

1