Переяслав-Хмельницький колаж
місто Переяслав та Переяслав-Хмельницький район
Головна » Статті. Розділ 6 » Переведення автомобіля на газ — плюси і мінуси

Переведення автомобіля на газ — плюси і мінуси

Переведення автомобіля на газ — плюси і мінуси

У Україні дорожчає паливо. Ціна 95-го бензину перевищила 30 грн. за літр — експлуатація автомобілів стає все більш накладною. Все більше автомобілістів замислюватися про встановлення на свою машину газового обладнання. Адже, судячи з цінників на заправках, «альтернативне паливо» приблизно вдвічі дешевше бензину. Чи означає це, що перехід на газ забезпечує настільки ж значну економію?

Чи вигідно їздити на газу?

Двократного виграшу по грошах в будь-якому випадку не буде. Так, пропан-бутанова суміш дешевше бензину. Але, з іншого боку. за інших рівних умов його витрата завжди буде вище на 10-15%. В окремих випадках різниця може виявитися менше, але це стосується в основному старих карбюраторних машин з зношеною або розрегульованою паливною системою. Якщо ж автомобіль справний і споживає бензину, наприклад, в середньому 10 л/100 км, то при перекладі на газ він буде поглинати 11-12л. Це — за найоптимістичнішими прогнозами.

На жаль, віднести ці збережені гроші до «чистого прибутку» не можна. Адже економії на заправках передують солідні витрати на установку газобалонного обладнання (ГБО).

У компактному «Kia Picanto» газовий балон займе весь багажник або нішу для запаски. Та й виправдає себе апаратура не скоро-приблизно через 20.000 км.

Стандартний комплект ГБО включає в себе резервуар для скрапленого газу, систему напірних клапанів, редуктор, призначений для випаровування і підтримування тиску на заданому рівні, дозатор паливної суміші, а також перемикач «газ/бензин», який встановлюється на панелі управління. Ціна такого набору (разом з установкою) може значно коливатися в залежності від типу автомобіля. Найдешевше обійдеться переобладнання машини з найпростішим мотором. Наприклад, перевести на газ вітчизняну "класику" коштуватиме менше $ 300. А ось за комплект апаратури, призначеної, наприклад, за ГБО на Ланос доведеться заплатити близько $500. І далі-по наростаючій, в залежності від кількості циліндрів в двигуні, і відповідно, обсягу газового балона.

Тенденція в наявності - чим технічно складніше і сучасне автомобіль, тим дорожче обійдеться і його переведення на газове паливо. Для нових іномарок, вартість ГБО може перевищувати $1000.

При таких початкових витратах рентабельність всього заходу вже надає ся під питанням — занадто довго буде окупатися апаратура. Повернемося до наших умоглядних прикладів:

  • на автомобілі з середньою витратою бензину 10 л / 100 км комплект ГБО "відіб'ється" через 15.000 км;
  • на позашляховику з середньою витратою бензину 20 л / 100 км установка ГБА почне "приносити прибуток" приблизно через 12.500 км.

Таким чином, чим серйозніше мотор за обсягом, ніж вище початковий витрата палива, тим швидше виправдає себе використання ГБО. Оптимальний варіант — великий американський джип, поглинаючий 25-30 л/100 км. До всього іншого такі автомобілі відрізняються величезним багажником і, навіть якщо встановити в нього газовий балон, місця під поклажу все одно залишиться достатньо.

Заощадити на самому ГБО не вдасться. На нашому ринку представлено не так багато виробників такої техніки, та й ціни дуже схожі, як і тарифи авторизованих установників. Звичайно, можна знайти і феєрично дешеві комплекти, але зазвичай вони не мають ні сертифіката безпеки, ні іншої супровідної документації. Але краще даремно не ризикувати і звернутися до професіоналів. Газ — штука вибухонебезпечна. Його витік з незатянутого штуцера або «самопального» перехідника може призвести до непоправних наслідків.

Ризик можна звести до мінімуму

Вибухонебезпечність газових автомобілів — це більше «страшна казка», ніж реальна загроза. Якщо використовується якісне обладнання, яке пройшло всі належні сертифікації та випробування, а установка виконана із суворим дотриманням технології, — небезпека вибуху мінімальна. Руйнування самого балона дуже малоймовірна. Навіть при сильній аварії його герметичність не порушується, чого, до речі, не можна сказати про бензобак. При товщині стінок 2.5-3 мм (стандартне значення) газовий резервуар витримує попадання кулі. Цей ризик виникає тільки при надмірному підвищенні тиску газу усередині балона. Це може бути викликано або сильним нагріванням під прямими променями сонця, або стати результатом спалаху. Але навіть в цьому випадку повинні спрацювати спеціальні стравлюють клапани, які випускають надлишки газу і знижують тиск. Таким чином, навіть при пожежі вибуху не буде — газ просто вигорить, утворивши рівномірний факел. При нормальних умовах експлуатації витоків бути не повинно. Специфічний запах в автомобілі або біля нього — свідчення несправності ГБО. Якщо ж герметичність системи все ж порушилася, панікувати не варто. Досить просто перекрити запірний клапан і перейти на живлення двигуна бензином. Після чого слід звернутися на сервіс. Нічого страшного не станеться-газ дуже летючий і на відкритому повітрі миттєво випаровується, не утворюючи небезпечної концентрації. Гірше, якщо автомобіль зберігається в непровітрюваному закритому боксі. Тоді на час стоянки рекомендується закривати вентиль газового балона.

Щоб уникнути неприємностей, пов'язаних з витоком газу, установники рекомендують проводити планове технічне обслуговування ГБО кожні 10.000 км. В іншому випадку обладнання знімається з гарантії. Правда, вартість візиту на спеціалізований сервіс досить помірна.

Термін служби ГБО досить великий. Балон розрахований на 10-15 років експлуатації. Трубопроводи, редуктор, клапани і т. д. — на 5-10 років. Але це не відноситься до гумових мембран і ущільнювачів, які в газовому середовищі виходжують свій ресурс за 1-2 роки. Для їх заміни випускаються спеціальні ремкомплекти, які є в будь-якому авторизованому сервісі.

Крім того, автомобіль з газовою установкою на борту повинен проходити і так зване сезонне обслуговування. Налаштування обладнання в різний час року істотно розрізниться. Обумовлено це тим, що газове паливо, як і солярка, буває літнім і зимовим. Пропан-бутанова суміш, розрахована на експлуатацію в теплу пору року, містить більше бутану, ніж пропану. А взимку – навпаки. Скраплений «літній» газ при низьких температурах просто не буде випаровуватися і змішуватися з повітрям: не вийде горючої суміші і двигун просто не заведеться.

Але навіть на "зимовому" газі в холодну пору року запустити мотор без використання бензину швидше за все не вдасться. У холоднечу зріджений газ випаровується погано. Заводити двигун доведеться на бензині, прогрівати –теж, і тільки потім переходити на альтернативне паливо. А це, між іншим, додаткові витрати. І вельми відчутні-в коротких міських поїздках. Адже на перших кількох кілометрах, поки мотор не прогрітий, витрата бензину значно зростає в порівнянні зі звичайним робочим режимом.

Плюси і мінуси

Підводячи підсумок всьому вищесказаному, можна виділити основні переваги і недоліки автомобілів з газовим обладнанням. До безперечних "плюсів" слід перш за все віднести економію, заради якої, в першу чергу, все і затівається. До того ж машина, що працює на газі, більш екологічна, ніж бензинова. Якщо на автомобілі, обладнаному каталізатором, використовується сучасна ГБА (має зворотний зв'язок через лямбда-зонд). то по викиду отруйних речовин така машина з запасом вкладеться в жорсткі норми "Євро-5". Пропан-бутанова суміш більш стабільна за якістю, ніж бензин («розбавити» її чим-небудь нереально). Отже, збільшується ресурс двигуна і зменшується ризик його відмови.

Так як мотор може працювати як на газі, так і на бензині підвищується надійність авто (система живлення має двократне резервування), збільшується запас ходу.

Протипоказань до установки газового обладнання практично немає. Апаратура прекрасно працює як на карбюраторних, так і на інжекторних автомобілях. Турбонадув — теж не перешкода. Виняток становлять тільки моделі з прямим (безпосереднім) уприскуванням палива, який зараз все ширше використовується виробниками. При перведенні на газ такі машини позбавляються можливості працювати на бензині.

Природно, установка ГБО має на увазі і деякі "мінуси". Реальна економія виникає тільки після того, як окупляться початкові вкладення... А якщо апаратура дорога, то цей термін зростає. Не треба забувати також про те, що ГБО потребує регулярного обслуговування. Газове обладнання помітно збільшує вагу машини (маса установки становить 50-70 кг) та займає дуже багато місця. І якщо власник великого позашляховика або пікапа на це навіть не зверне уваги, то власникові хетчбека гольф-класу після установки ГБО доведеться змиритися з майже повною відсутністю багажника або запасного колеса.

При проходженні державного техогляду інспектор має право перевірити сертифікат на обладнання та довідку про те, що газовий балон пройшов огляд в органах Держгірпромнагляду (проводиться один раз у два роки). Якщо ж ємність резервуара перевищує 100 літрів, то за законом він повинен мати власний паспорт — не забудьте отримати його у продавців при покупці.

Встановлення газового обладнання на новий автомобіль цілком може послужити приводом для втрати гарантії на саму машину або на деталі її двигуна. Наявність ГБО офіційні сервісні центри неодмінно вважатимуть «несанкціонованим втручанням в конструкцію».

Робота на газі неминуче призводить до деякого зниження потужності (як правило, 5-10%). В штатних ситуаціях її втрата не помітна, але при буксируванні важкого причепа або на крутому підйомі це може доставляти незручності, особливо на моделях з малим об’ємом двигуна. Найменше скорочення потужності відчувається на автомобілях з великими багатоциліндровими двигунами-великооб'ємними V6, V8 і так далі.



1