Переяслав-Хмельницький колаж
місто Переяслав та Переяслав-Хмельницький район
Головна » Статті » Роль літератури в емоційному розвитку дитини

Роль літератури в емоційному розвитку дитини

Монстрик

Людина, яка вміє розпізнавати свої і чужі почуття, а також контролювати і приймати власні емоції, живе понад щасливим і повноцінним життям. Ми вчимося усвідомлення своїх емоцій і взаєморозуміння з іншими людьми з самого народження, вибудовуючи відносини з близькими, а потім і з іншими оточуючими. На допомогу людині в тому, щоб розібратися зі своїми емоціями і проявами почуттів, в усі часи приходили казки, історії і розповіді батьків, бабусь і дідусів. У наш час допомогти дитині в розвитку емоційного інтелекту можуть і спеціально створені книжки, які можна замовити на сайті https://kalamar.ua/ видавництва Каламар.

Емоційний інтелект - здатність розуміти свої і чужі емоції, почуття і переживання, взаємодіяти з навколишнім світом і адекватно реагувати на зовнішні обставини. Дитині дуже важливо вчитися цьому з раннього дитинства.

Батьки частіше приділяють 80% уваги розвитку інтелектуальних здібностей дитини, вважаючи, що почуття - це щось, що не вимагає цілеспрямованого навчання і підтримки. Часто вимоги батьків не збігаються з бажаннями дітей, що призводить до психосоматичних проблем. Всі спірні і емоційні моменти потрібно опрацьовувати разом з дитиною. Тобто розподілити інтелектуальне й емоційне в співвідношенні 50 на 50.

Чим краще розвинений емоційний інтелект, тим легше малюкові адаптуватися в соціумі, заводити друзів, спілкуватися зі старшими родичами і педагогами. Співпереживання, емпатія, підтримання контакту - ці здібності допомагають нам будувати відносини зі світом і людьми в ньому кожен день. А в майбутньому це не тільки дружня, але і ділова комунікація, а отже, досягнення професійних цілей.

Батькам варто займатися розвитком емоційного інтелекту дитини з  2-3 років.  Можна органічно і ненав'язливо вплітати в ранній розвиток дитини казки, задушевні бесіди і гру на розвиток почуттів і відчуттів. А допоможуть в цьому хороші  книги https://kalamar.ua/product-category/emotional-int/, в яких дія розгортається в зрозумілих дитині обставинах.

Саме  художні твори де герої дошкільнята або молодші школярі, історії, що  стосуються знайомих дитині реалій, , викликають в нього особливий емоційний відгук. Саме такі книги вона зможе обговорювати з батьками, якщо  запросити  її  поміркувати разом. Чому герой вчинив так, а не інакше? Чи добре він вчинив? Як ти думаєш, що відчував персонаж? Чому? Як ти зрозумів, чому він засмутився / зрадів / розсердився? Як би ти вчинив?

Крім того, діти старші трьох років вже цілком можуть розуміти метафоричність казкового, і з задоволенням слухають такі книги. Такі книги, насичені емоціями та близькі за характером переживань дітей.  Так що в якості доповнення до власного життєвого досвіду можуть бути корисні для розвитку емоційного інтелекту дошкільника.

Казки допомагають пропрацювати всі страхи і занепокоєння дитини, її бажання і цілі в житті, думки про майбутнє, ставлення до однокласників і вчителів - все, що її турбує і непокоїть. За змодельованих ситуацій можна вивчити, що відгукується в душі і серці малюка більше, а до чого він навпаки байдужий.

Чи вважає дитина, що Колобок засмутив своїх бабусю і дідуся, коли покотився від них? Погано чи добре обходилася  мачуха з Попелюшкою? Всі відомі сюжети варто розбирати по поличках, щоб розповідати дитині про почуття й емоції, вчити відрізняти добро від зла не тільки в однозначних ситуаціях, а й в складних, заплутаних випадках. Відчувати несправедливість, розуміти причину вчинків, звинувачувати і виправдовувати - все це теж області емоційного інтелекту, які можна і потрібно розвивати.

Відверті, довірчі бесіди батьків з дитиною дозволяють дізнатися, що ж діється у нього на душі. Покажіть малюкові, що будь-які його слова не будуть використані проти нього, що його зрозуміють в будь-якому випадку, що ви союзник і допоможете вирішити будь-яку проблему або роз'ясніть будь-яку ситуацію, не засуджуючи і не лаючись, навіть якщо дитина винна.

Важливо багато уваги приділяти тактильності і розподілу ролей. Навіть проста гра в магазин або дочки-матері - це вже гарна підмога для розвитку емоційного інтелекту.

Підтримка у вивченні світу усіма п'ятьма почуттями не повинна закінчуватися в ранньому віці, першокласникам теж це потрібно. Можна і раніше, але в початковій школі точно слід підключати літературу для самостійного читання.

Головне, що варто зрозуміти дитині: якщо емоції - не вороги, а друзі, то вони починають допомагати в досягненні цілей і виконанні мрій. Навчіть дітей дружити зі своїми емоціями. Не пригнічувати, а розбиратися в них.



1